Skip to main content

Space Cop Gaban a.k.a. Space Ranger Gaban a.k.a Space Sheriff Gavan

Oni wat sirita tih ponai brainwash onak opot bih?


Space Cop Gaban!!

As it seems futile to avoid talking about the invasion of Japanese henshin (transform) hero series that invaded my innocent childhood, it should be more than proper for me to introduce to all of you the pioneer of all japanese henshin heroes. Of course, Suria Perkasa Hitam was one of a kind...yeah, he didn't have any fancy looking giant robot and has never fought any monster that taller than 10 feet.

Jadi hero Jipon nok bakal aku persembahkan tok adalah....



...Space Cop Gaban!!! Mesti bahagia Lawai baca blog aku tok kelak. Oh, and by the way, mun kitak orang nangga video di atas, tolong-tolonglah perhatikan subtitle theme songnya tok dalam Bahasa Malaysia. Hahahaha.

Cerita tok aku rasa sapa lahir selepas 1982 sik kan ingat langsung la rasa-rasanya sebab aku rasa aku nangga tok sebelum aku sekolah rendah gik. Atau time aku darjah 1 kot..sik ingat gilak la...harap-harap ada sapa-sapa tolong ingatkan aku (Ibek ka...Kevin ka...Petrus ka...hahahaha mun aku dah mention nama kitak orang maksudnya tauk la orang kita tok hantu cerita kedak tok dulok..wakakaka).

Maybe disebabkan ya lah aku sik berapa berkenan cerita tok, sebab aku terlalu kecik untuk mengenal erti 'fanatism' masa ya. Mun sik silap, Gaban tok ada dua waktu tayangan masa aku kesik dulok...sekali nya dalam time-time senja around pukul 4 atau pukul 5 lah....ada juak sekali tetiba nya tertukar siaran...pukul 7 pulak. Tai aku suka time nya akhir sikit...sebab sambil makan malam sambil layan TV. Haaaa, yang sik suka...family aku la...hohohoho, zaman tok la aku start jarang-jarang maok duduk makan sekali kat meja makan. Manas sik manas atuk nenek aku masa ya. Hahahaha.

Antara cool factor Gaban tauk sik? Memandangkan kita tok sik terdedah oleh Star Wars zaman ya, sebenarnya Gaban lah karekter paling first aku nangga ada makei light saber! Sikda 'may the force be with you' ka apa ka masa ya...yang aku ingat, ZAAP! Ditarit nya keluar lazer dari hulu pedang cyber nya ya, trus sebut jak, "Gaban zack!! Potong dua!!!!!". Mampus trus raksasa ya. Lekak ya start la orang jahat ya suruh anak-ayam mutant nya ya memutarkan paksi bumi. Gila ko! Mun maok putar paksi bumi, ko suruh 2 - 4 ekor ayam pusing gearbox bumi ya - lalu ombak terbalit lah...petang balit jadi pagi la...trus merah jak warna langit. Hahahaha.


Gaban & Naga Gaban (a.k.a. peti sejuk mobile)!

Yang paling aku suka pasal Gaban tok sebenarnya adalah - nya ada naga nok keluar dari peti sejuk! Hahahaha, mun nya dah nunggah naga ya..fuuh, keluar gas oooo dari siak-siak lubang ya. Kedak buka peti sejuk rupa hahahaha. Tapi stylo la Naga Gaban ya...aku rasa ya la robot haiwan paling ori skali..ne ada robot carita lain ada peti sejuk transform jadi naga! Dah la sik perlu di kontrol-kontrol gik naga ya, Gaban just berdiri jak atas palak naga, bagi arahan....sik perlu susah-susah pegang stereng ka apa ka. Nya tunjuk-tunjuk and sebut jak apa nya maok naga ya polah...naga ya ikut pok!

Ada juak motosikal Gaban tok seingat aku...moto tayar tiga nak, ada passenger seat gik ya. Tapi malangnya, aku memang sik ingat hujung pangkal cerita Gaban ya. Aku rasa perlu membeli DVD boxset siri ya baru aku ingat apa sebenarnya nok terjadi dalm pengembaraan si Gaban ya. Sebab pada umur aku nok nangga ya, janji nya keluar lawan raksasa...dah cukup menarik dah, apa ndak jalan cerita langsung sik tauk. Hahahaha.

Tapi, aku rasa Lawai tau tok....tolong madah bro! 

Comments

  1. hahahaha.... gaban....

    if i m not mistaken only kat malaysia yang panggil GABAN = GABAN.... other country have different spelling.... gabin, giyaban, giyariba (<--- the funniest among all) & gavan... or maybe Galvin... hahaha siapa nama galvin kembang idung..

    semua orang masih ingat nama gaban (sebab ketidak logikan ceritanya) [itu sebab orang malaya selalu kata = lawak tahap gaban] tetapi orang tidak ingat nama watak sebelum bertukar jadi space cop gaban iaitu RETSU ICHIJOJI...(betul kah?? atau ku bulak jak...hahaha)

    walaupun aku minat gila ngan gaban (dolok) mungkin disebabkan cara dia bertukar dan pedang yang digunakan untuk memotong mana-mana raksasa kontot... tapi i really hate the three wheel vehicle yang dia pakai...

    nah... tok lyric ori gaban.... kalau salah tanyak ngan petrus suruh nya check

    Otoko na n’ darou?
    Guzuguzu suru na yo
    Mune no enjin ni hi wo tsukero
    Ore wa koko da ze Hito-ashi o-saki
    Hikari no hayasa de
    ashita e dasshu sa

    [hey, hey, hey, hey]

    Wakasa, Wakasa tte nan da
    Furimukanai koto sa
    Ai tte nan da
    Tamerawanai koto sa

    Gavan! Abayo namida
    Gavan! Yoroshiku yuuki
    Uchuu Keiji Gavan!

    Warui yatsu-ra wa tenshi no kao shite
    Kokoro de tsume wo toide ‘ru mono sa
    Ore mo omae mo na mo nai hana wo
    Fumitsukerarenai otoko ni naru no sa

    [hey, hey, hey, hey]

    Wakasa, Wakasa tte nan da
    Akiramenai koto sa
    Ai tte nan da
    Kuyamanai koto sa

    Gavan! Abayo kinou
    Gavan! Yoroshiku mirai
    Uchuu Keiji Gavan

    Wakasa, Wakasa tte nan da
    Furimukanai koto sa
    Ai tte nan da
    Tamerawanai koto sa

    Gavan! Abayo namida
    Gavan! Yoroshiku yuuki
    Uchuu Keiji Gavan!

    sik dapat makey translation BM nya... nang teruk ... kelak gaban jadi Gay

    ok... break time... kelak ku sambung... perut lapar TAHAP GABAN

    ReplyDelete
  2. Hahahahaha...ayat terakhir ko ya best, "break time...kelak ku sambung" dat means masa break, rehat la...masa write comment - masa bekerja nak? hahahahaha. BTW - aku pernah jam lagu intro tok dulok...aku ngan Bongot jak. Hahahaha tapi lirik hentam jak sapa dapat link kan blog tok ngan petrus?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Suria Perkasa Hitam a.k.a. Kesatria Baja Hitam a.k.a. Kamen Rider Black

Oni wat sirita tih doik obuok tayang? Many many years ago, when I was still a phlemy kid (budak ingusan la...) there was this one television show that somehow brainwashed the minds of almost every boy in my primary school. I'm gonna need the help of my fellow friends and readers to help me re-trace the steps of this television show, coz to be honest, the storyline was the last thing on my mind when I watched it. Tapi dalam aku cuba mengelak untuk ambil tauk pasal storyline cerita tok...masih juak aku dapat ingat dengan samar-samar apa sedang dilalui hero ya. Cerita nok aku maksudkan adalah....jeng jeng jeng! Nangga video tok dulok...jelmakan semula zaman gembira kanak-kanak anda! Henshin!!! Suria...Perkasa...Hitam!!!!!! Persoalan Minda: Aku heran dengan nama hero tok versi Indon ya - Kesatria Baja Hitam. Apa sebenarnya maksud 'baja' ya? Macam ne nama Kamen Rider Black, boleh ter'translate' kepada Kesatria  Baja Hitam? 'Kesatria' dan 'hitam' ya

Bidayuh Music?!!

Oni wat ya nai muzik Bidoyoh?  Traditional Bidayuh Instruments  One day, I saw a discussion on Facebook between some friends that was about Bidayuh MUSIC. I couldn't remember as to whether the discussion was about holding a competition for Bidayuh music or organizing some sort of Bidayuh music festival. Not so sure which one was it. But let me just ask this question; what exactly do you mean by Bidayuh 'music'?. For all I know, Bidayuh music that I have been exposed since I was a kid was those that involve an entire ensemble of gongs (tawak, kita'ak, pidabat and etc...). So when I read this discussion, it was odd for me to think that we would try to ask our modern songwriters to write new music from this type of ensemble. I was once told by village elders that to each kampung, their musical arrangement for this ensemble is different. So the beats played by the group from Grogo, will definitely differ from those who hail from Singgai, Pedawan or Serian.